1id.dk

Hvad Var IT-krisen?

25. January 2021
Billede Credits: Pixabay

Gennem årene har verdensøkonomien været præget af både store op- og nedture. Blandt disse var IT-krisen. Men hvad var IT-krisen? IT-krisen var en økonomisk krise, der kom ovenpå en massive kursstigninger på aktier indenfor IT-branchen.

IT-krisen begyndte i år 2000 og fortsatte frem til år 2002. Krisen var et resultat af de vilde kursstigninger, der havde været i slutningen af 1990'erne på IT-aktier. Korthuset faldt så at sige sammen, da den forventede vækst på IT-produkter stoppede, samtidig med at nye fremgangstider krævede massive investeringer.

Sådan påvirkede IT-krisen økonomien

Som man har set det i stort set samtlige andre økonomiske kriser gennem verdenshistorien, så falder korthuset, når først man hiver et af de nederste kort ud, som det var tilfældet med IT-branchen.

Kursfaldet og den faldende efterspørgsel på IT-produkter begyndte i USA, men den spredte sig efterfølgende over resten af verden. Ligesom ved børskrakket i 1929 og finanskrisen i 2007.

Det skyldes nemlig, at de fleste brancher og verdensøkonomier er involveret i hinanden, når der er tale om global handel.

I første omgang spredte IT-krisen sig til Asien, inden den efterfølgende ramte Europa. 

Kendetegnene for IT-krisen var de samme som ved de andre krak og kriser. Her var det IT-branchen, der grundet forventninger om konstant vækst var blevet overophedet. Overophedningen fik boblen til at springe, da aktørerne havde investeret meget i forventningerne om fortsat vækst.

Det behøver der nødvendigvis ikke være noget ondt i, men når disse penge er investeret via gæld eller tabene skal forsøges begrænset, når konjunkturen vender, så begynder ringene at sprede sig i vandet, så korthuset vælter og boblen springer.